Satsaus ergonomiaan on huomattu
Kirjaston tiloista olemme saaneet sekä kiitosta että moitetta. Erityisesti työpisteiden ergonomiaan olemme viime vuosina onnistuneesti satsanneet, mutta toki edelleen löytyy parannettavaa.
-
”Olisi ihan mahtavaa, jos kaikkiin kirjaston tietokonetyöpisteisiin saataisiin säädettävät tuolit. […] Ei näillä koko päivää
pysty töitä tekemään, paitsi jos on varaa käydä hierojalla joka ilta.”
Uudet seisomatyöpisteet ovat olleet erityisen suosittuja.
-
"Isot kiitokset seisomatyöpisteistä! Erinomaisia, vaikkakin
varsin varattuja - niitä voisi olla lisääkin. Pieni kehitysehdotus: voisiko
pari seisomapöytää olla myös ilman talon tietokonetta? Auttaisi kovasti meitä
oman läppärin kanssa työskenteleviä.”
Monet asiakkaat ovat ilahtuneet löytäessään pääkirjaston 2. kerroksesta sukupuolettomat vessat.
-
"Minä, käytäntö ja tasa-arvo kiittävät kun 2. krs
vessat on muutettu unisex-vessoiksi."
-
”Saisiko 2. kerroksen Seminaarinkadun puoleisen lukualueen
kaihtimet auki myös ikkunoiden yläosasta? Alue on varsinkin talvisin tosi
pimeä.”
Joskus asiakkaiden mielipiteet pääkirjaston tiloista menevät iloisesti ristiin:
-
”One of the ugliest studying environment is found at the university of Jyväskylä.”
“Nice
building for studying and for doing computer stuff.”
Palautekeskustelun kirjaston kanssa voi käydä näinkin. Kuva kirjaston 2. kerroksen olkkarin ideointitaululta. |
Onnistuneita kohtaamisia palvelutiskillä ja koulutuksissa
Asiakaspalvelusta olemme saaneet enimmäkseen hyvää palautetta.
-
”Olen uusi opiskelija Avoimen yliopiston puolella ja olen
vieraillut nyt kirjastossanne kolme kertaa. Joka kerta apua tarvitessani olen
saanut suorastaan käsittämättömän hyvää palvelua palvelutiskillä käydessäni!”
Pääkirjaston aukioloaikoihin on toivottu pidennystä. Opiskelijoita kiinnostaisi myös 24/7 -tila. Tähän kirjasto onkin hiljattain ottanut kantaa toisessa blogijutussa.
RefWorks-koulutukset ovat kirjaston suosituimpia kursseja. RefWorks onkin erittäin hyödyllinen työkalu viitteidenhallintajärjestelmäksi, kuten eräs osallistuja huomasi:
-
”Se on todella kätevä ja helpottaa huomattavasti työskentelyä.
Lisäksi se parantaa tutkielmien, kirjallisuuskatsausten ja raporttien
luettavuutta ja laatua.”
- ”Tämä on hyvä esimerkki siitä, että yksi henkilö voi
työpanoksellaan ja keskittymisellään helpottaa todella monen ihmisen opiskelu-
ja tutkimustyötä sekä myös parantaa yliopistosta ulospäin näkyvien asioiden
laatua.”
Aineistot käytössä 24/7
Ehkä joku vielä muistaa, miten vuosia sitten kamppailimme huonosti toimivien etäyhteyksien kanssa. Nykyään kirjaston tarjoamia e-aineistoja on helppo käyttää myös kotikoneelta. Tämäkin näkyy palautteessa.
-
”Käytännössä kaikkiin Jyväskylän yliopiston kirjaston
tilaamiin tietokantoihin pääsee nykyään käsiksi etäyhteyden avulla omalta
koneelta ja suurin osa artikkeleista on myös saatavilla kokotekstinä
tietokantojen kautta.”
-
”Yliopiston kirjasto on viime vuosina selvästi skarpannut
e-materiaalien kanssa. Ai että hivelee, valmistun ehkä sittenkin!”
-
”Ainakin Jyväskylän yliopiston kirjaston valikoimat ovat
aivan mahtavat, palvelu ystävällistä ja asiantuntevaa ja tuntuu, että mikä tahansa
hoituu ja että henkilökunta löytää ratkaisun kaikkiin ongelmiin. Mutta tuleeko
näin olemaan vielä jatkossakin, tuntuu hieman epävarmalta. Olen melko
huolissani siitä, kuinka yliopistoille väläytellyt säästötoimenpiteet vaikuttavat
kirjastopalveluihin. […] Kattavat tietokannat, kirjaston asiantuntemus sekä
erilaiset palvelut ovat tutkijoille aivan äärimmäisen tärkeitä ja varmistavat
sen, että tutkimusta voidaan tehdä laadukkaasti ja tehokkaasti.
Tiedejulkaiseminen on myös yksi yliopiston tärkeimmistä tulosmittareista, joten
tuntuu hyvin oudolta, että sitä samaan aikaan hankaloitettaisiin lopettamalla
tietokantojen tilauksia. Todellakin toivon, että Jyväskylän yliopiston kirjasto
ei joudu tekemään vastaavia säästöjä.”
Kuten kirjaston blogissa helmikuussa kerrottiin, tämän vuoden aikana toteutamme kyselyn, jolla kartoitamme tutkimus- ja opetushenkilökunnan aineistotarpeita. Kyselyn avulla selvitämme, mitä e-aineistoja laitoksilla käytetään eniten ja halutaan säilyttää, mikäli pakollisia karsintoja joudutaan tekemään. Kysely järjestetään huhti-toukokuun aikana ja toivomme siihen aktiivista osallistumista.
Otamme mielellämme vastaan palautetta aineistoista, tiloista, palveluista tai mistä tahansa toimintaamme liittyvästä. Palautetta voi jättää esim. palautelomakkeella, Facebookin ja Twitterin (@Jyk_tiedotus) kautta, kirjaston 2. kerron olkkarin tussitaululle tai reippaasti suoraan kirjaston henkilökunnalle.
Annikki Järvinen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti