28.1.2014

Pidä huolta yhteisestä omaisuudesta

”Koira söi koulukirjan” on joskus opettajien kuulema selitys sille, miksei läksyjä ole tehty.  Koirat saattavat (joskus ihan oikeastikin) maistaa myös kirjaston kirjoja. Ovatpa kirjamme joutuneet myös laukussa rikkoutuneen etikkapullon ja eväsbanaanin uhreiksi.

Eniten harmia aiheuttaa kuitenkin kirjojen yleinen kaltoin kohtelu: alleviivaukset, kirjoihin tehdyt muistiinpanot, taitellut ja klemmareiden repimät sivut... Syöminen ja kirjat eivät myöskään sovi yhteen: siitä kertovat lukuisat kastuneet sivut.

Alleviivaukset ovat etenkin kurssikirjojen riesa.

Erityisen tärkeää on kohdella kirjastomme varastosta tilattavia Fennica- eli vapaakappaleita hyvin. Ne säilytetään arkistokappaleina myös jälkipolville.

Kaikkien onkin hyvä muistaa, että:

•    Jokainen on vastuussa omalla kirjastokortilla lainatusta aineistosta.
•    Kirjan korvaushinta on vähintään 50 euroa. Asiakkaan on mahdollista myös hankkia itse uusi kappale vahingoittuneen tai kadonneen kirjan tilalle.
•    Kirjaston kirjoja lukevat muutkin kuin sinä. Jokainen varmasti tietää, että alleviivaamatonta ja muuten siistiä kirjaa on mukavampi lukea kuin vesisateessa kastunutta opusta, jonka joka toinen lause on alleviivattu.
•    Kuljeta ja säilytä aineistoa turvallisesti. Käytä kassia, mutta älä pistä eväitä ja juomia samaan laukkuun kirjojen kanssa. Säilytä kirjat pienten lasten ja koirien leikkien ulottumattomissa.

Kirjasto hankkii mahdollisuuksien ja tarpeen mukaan huonokuntoisten kirjojen tilalle uusia kappaleita, mutta aina niitä ei löydy antikvariaateistakaan.

Aiheeseen liittyen näyttely helmikuun loppupuolelle saakka kirjaston 1. kerroksen vitriinissä, asiakaspalvelupisteitä vastapäätä.

Tytti Leppänen

2 kommenttia:

1. Voin vahvistaa että kuulin tuon "koira söi koulukirjan"-selityksen ensimmäisen kerran erään luokkatoverini sanomana jo ollessani kansakoulussa 1965-70. Uskoisin että kyseessä oli jo silloin pitkä perinne :-) Löytyykö vanhempia esiintymiä?

2. Itselläni ei ole tiedossa vanhempia esiintymiä, mutta varmasti kyseessä on perinteikäs selitys :)

Tällä viikolla tuli myös todistettua, että selitys voi olla tosi: asiakkaamme nimittäin palautti kirjan, jota oli maistellut hänen koiransa.

-Tytti