29.5.2013

Taas siitä hiljaisuudesta

Vaikeneminen on kultaa / puhuminen hopeaa / hiljaisuutta tahdon julistaa.
Näin laulaa Mokoman Marko Annala. Sopisiko Annalan julistus kirjaston sloganiksi?

On positiivista, että kirjasto koetaan nykyisin eloisana paikkana, jossa halutaan viihtyä. Opiskelijat ja muut asiakkaat voivat hoitaa tiedon- ja kahvinjanonsa, sekä viettää sosiaalista elämää joko netissä tai kasvotusten. Karikatyyrimäinen kuva hiljaisuutta metsästävästä hyssyttelevästä kirjastontädistä lienee sekin nykyisin jo hävinnyt.

Mutta tiesittekö, että usein asiakkaamme toivovat meidän hyssyttelevän? Kirjaston työntekijöitä pyydetään tämän tästä puuttumaan liian kovaäänisiksi koettuihin asiakkaisiin.

Kirjastojen kansallinen käyttäjäkysely toteutettiin maalis-huhtikuun aikana. Jyväskylän yliopiston kirjaston osalta vastaajia oli melkein 700. Yksi keskeinen palautteen aihe oli tänä(kin) vuonna hiljaisuuden puuttuminen. Samasta asiasta on annettu palautetta myös JYYn Valitusviikoilla.

Opiskelijoille tuntuu olevan epämiellyttävää huomauttaa toisille opiskelijoille heidän liiallisesta äänenkäytöstään. Useampi kyselyyn vastannut toivoikin, että kirjastotyöntekijät puuttuisivat älämölöön.

Joten jos meistä kirjastolaisista joku tulee joskus pyytämään volyymin pienentämistä, niin älkää ampuko sanansaattajaa. Pieni puheensorina ei haittaa meidän työntekoamme, mutta pyrimme vastaamaan asiakkaiden toiveisiin.

Kirjastotyöntekijät ovat tottuneet hälyyn, onhan kirjastomme monelle keskeinen kohtauspaikka kampuksella ja päivittäin asiakkaita käy tuhansia. Asiakkaamme puurtavat kuitenkin keskittymistä vaativien tehtävien ja kirjojen parissa, joten on täysin ymmärrettävää, että he kaipaavat rauhaa.

Tiloja, tiloja...

Kirjastolta toivotaan vähän väliä lisää niin hiljaisia työskentelytiloja kuin ryhmätyötilojakin, joissa saisi pitää ääntä. Niitä toivomme mekin.

Tarjoaisimme mielellämme asiakkaillemme erilaisia tiloja. Olisi hienoa, jos olisi useita täysin hiljaisia työskentelytiloja ja vaihtoehtoisesti vaikkapa opiskeluaggressioiden purkamiseen soveltuvia tiloja äänieristyksineen.

Valitettavasti meillä ei ole enempää tilaa ja entisiäkin joudumme jatkuvasti tiivistämään. Jos itse olisin opiskelija, painostaisin yliopiston ylempiä tahoja ja laitoksia järjestämään enemmän ja parempia opiskelutiloja eri puolille kampusta.

Kirjastomme 1. kerrokseen tulevan ruokalan on näillä näkymin tarkoitus toimia myös opiskelutilana. Kokemus kirjaston Cafe Libristä ruuhkaisimpana aikana antaa kuitenkin viitteitä siitä, että tuskin uusi ruokalakaan tulee kovin hiljainen työskentelytila olemaan.

Arto Ikonen