13.10.2011

Minkä kirjan sinä haluat e-kirjana?

Olemme vihdoinkin saaneet käyttöömme elektronisen version tärkeästä kotimaisesta kurssikirjasta Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä (Metsämuuronen, 2011). Repussasi on yksi tiiliskivi vähemmän, kun otat haltuusi tämän e-kirjan.

Pyrkimyksenämme on hankkia varsinkin kurssikirjoista e-versio aina kuin se suinkin vain on mahdollista. Varsinkin kotimaisia kirjoja on kuitenkin vielä rajatusti saatavilla elektronisena, siksi Metsämuurosen kirja on ollut erityisen odotettu ja toivottu lisä e-kirjakokoelmaamme. Toivotaan että mahdollisimman moni teos seuraa perässä!

Mistä kirjasta sinä olet kaivannut elektronista versiota? Minkä teoksen e-versiosta olisi juuri sinulle iloa ja apua? Kerro meille kirjatoiveesi niin mahdollisuuksien mukaan hankimme sen kokoelmiimme. Jos kirjaa ei vielä ole saatavana sähköisenä, kerromme toiveestasi eteenpäin kirjavälittäjille ja kustantajille.

Kirjatoiveen voit esittää kommentoimalla tätä juttua. Hankintaesityksiä voi tehdä myös etusivujemme kautta löytyvillä lomakkeilla.

Ulla Pesola

7 kommenttia:

1. Niin, suomalainen kirjastolaitos on aina ollut vähintään ajan tasalla ellei jopa sitä edellä, resurssiensa puitteissa tietenkin. Hienoa!

2. Hei!

Se on hienoa, että hankitaan e-kirjoja! Niin monesti viestintätieteilijana olen ollut tilanteessa, jossa kaikki omat kurssikirjani on viety, kun niin monelle puheviestintä on sivuaine (= kirjatentit). Haluaisin esittää kuitenkin parannusehdotuksen. Voisiko kirjasto hankkia jonkun oikeasti ihmisiä varten tehdyn e-kirja Readerin? Ebraryn Reader on aivan fantastinen fiasko, kirjan lukeminen sillä on erittäin, erittäin kivuliasta, ja hidasta, ja hajottavaa. Plug-ineja, joita se ehdottaa asentaa, ei ole päivitetty ainakin vuosiin, ja Mac OS X: lle tehty installer jättää vaan lokiin error-viestejä, eikä tee yhtään mitään. Voisiko joku kirjaston e-kirja projektipäällikkö lukea edes 40 sivua sieltä readerin nettiversiosta? Sitten se ainakin tajuaa, mitä on PITA (pain in the...)

VastaaPoista
  3. Kiitos parannusehdotuksestasi. E-kirja taipuu moneksi, myös ihan positiivisesti. Lukukokemukset vaihtelevat tosin suuresti ja osa asiakkaistamme on sanonut suoraan suosivansa perinteistä painettua kirjaa. Toiset ovat kokeneet e-kirjojen käytön helpottaneen opiskelujaan.

Tosi harmi että Ebrary-kokemuksesi Macilla ovat negatiivisia. Järjestelmien tulee totta kai olla asiakasystävällisiä ja toimia moitteetta eri käyttöjärjestelmillä. Kuten huomautit, ongelmia on mutta pyrimme kokoajan parantamaan käytettävyyttä. Lähetimmekin juuri Ebrarylle ilmoituksen kohtaamistasi ongelmista.

Tuskaa on koettu myös täällä kirjastolla. Olen itse viimeaikoina tuskaillut Android-laitteen ja e-kirjatarjontamme kanssa, täytyy myöntää että paljon on vielä tehtävää.

VastaaPoista
  4. Anonyymille (2): Ebrary vastasi Mac-ongelmasta ja he suosittelevat käyttämään QuickView-toimintoa jolla ei tarvitse ladata ulkopuolisia plugineita.

Myös Ebrary Reader on viestisi jälkeen päivitetty Unity Readeriksi. Mikäli haluat käyttää Unity Readeria, vaatii se että koneellesi on asennettu vähintään Java 1.6. Klikkaa Reader-painiketta ja Unityn asennusprosessi käynnistyy.

Jos uusi Reader ei aukea niin Ebraryn mukaan kannattaa poistaa koneelta .ebrary-kansio (ainakin Windowsissa se löytyy käyttäjäprofiilista), tyhjentää välimuisti ja koettaa uudelleen.

Toivottavasti Ebrary-kokemuksesi paranee Unity Readerilla tai QuickView-toiminnolla. Lisätietoja löydät Ebraryn sivuilta: http://support.ebrary.com/?p=570

VastaaPoista
  5. Yhä useampi teos löytyy teiltä e-kirjana, mikä on ollut positiivinen yllätys. :) Itse toivoisin noita kemian tiiliskiviä, jotka ovat kurssien aikana kaikki yleensä lainassa, muutettuna myös e-kirjoiksi. Tiiliskivet: Chemistry - a Molecular Approach (Tro, Nivaldo J), Inorganic Chemistry (C.E. Housecroft & A.G. Sharpe), Organic Chemistry (J.G. Smith) ja Quantitative Chemical Analysis (D.C. Harris).

VastaaPoista
  6. Unohtui vielä lisätä tuohon edelliseen viestiin yksi kursseilla paljon käytetty kemian teos: Atkins' Physical Chemistry.

VastaaPoista
  7. Kiitos ehdotuksistasi, laitan listasi heti tiedoksi hankinnasta vastaaville. Toivotaan että teoksia on saatavana e-muodossa.