15.2.2016

Kaupunkimartat vierailivat yliopiston kirjastossa

Jyväskylän Kaupunkimartat on yksi Keski-Suomen Marttojen yhdistyksistä. Yhdistyksen vuoden aikana järjestämät koulutukset ja muu ohjelma kootaan jäsenten mielenkiinnon kohteiden ja toiveiden mukaan. Niinpä Kaupunkimartat kokoontuivat yliopiston kirjastolle torstaina 4.2. 2016.
Missale Aboense

Ohjelmassa oli kokoelmapäällikkö Kaisa Saikkosen mielenkiintoinen johdatus kirjaston aarteisiin ja yleisöltä suljettuihin varastoihin. Niin Suomea varten painettu ensimmäinen kirja Missale Aboense vuodelta 1488 kuin lukuisat muutkin harvinaisuudet olivat ihastuksen kohteina. Hännänhuippuna, olihan Martoista kyse, esille oli koottu lukuisia keittokirjoja eri aikakausilta.

Korttitelineitä
Varastokierroksen jälkeen Martat askartelivat kirjaston väen ohjauksessa poistokirjoista korttitelineitä odottamaan Ystävänpäivän tervehdyksiä.

Marjut Kataja ja Maija Lankinen