15.12.2015

Akatemiatutkija Heikki Tuonosen tieteelliset julkaisut nyt avoimena JYXissä

Akatemiatutkija Heikki Tuononen (Jyväskylän yliopisto, kemian laitos) on tallentanut kaikki tähän saakka ulkomaisissa tieteellisissä julkaisuissa julkaisemansa artikkelit Jyväskylän yliopiston julkaisuarkisto JYXiin. Kaikkiaan artikkeleita on tällä hetkellä 84. Ne on julkaistu vuosina 2003–2015 arvostetuissa kansainvälisissä julkaisuissa, joukossa muun muassa Science ja Nature Chemistry.

Heikki Tuononen tunnustautuu vahvasti ’pro open access’ -tutkijaksi.
– Tieteellisen tiedon pitäisi olla avoimesti saatavilla, hän toteaa.
Rinnakkaistallentamista hän pitää erinomaisena vaihtoehtona, sillä se on tutkijalle ilmaista ja vaivatonta. Vaikka tallennettavien artikkelien määrä oli suuri, vei niiden final draft -versioiden muuntaminen PDF:ksi yhden iltapäivän. Varsinainen tallennustyö JYXiin hoidettiin kirjastossa.
– Final draft -versioiden julkaisemista en näe ongelmaksi. Miksi en saattaisi tutkimustani yleiseen tietoon, vaikka se ei näyttäisikään aivan ”painokelpoiselta”? Tällä tavalla tieto välittyy, mikä on tärkein asia, Heikki Tuononen sanoo.
JYX-julkaisuarkistossa julkaiseminen täyttää rahoittajien vaatimukset tutkimustulosten avoimuudesta. Esimerkiksi Suomen Akatemia edellyttää tutkijoitaan huolehtimaan siitä, että tutkimusten tulokset saatetaan rinnakkaistallentamalla avoimeksi kaikkien saataville. Myös Jyväskylän yliopisto on rehtorin päätöksellä linjannut rinnakkaistallentamisen yhdeksi tärkeäksi osaksi yliopiston normaalia tieteellistä toimintaa.

Heikki Tuonosen julkaisut julkaisuarkisto JYXissä.

Lisätietoja:

Akatemiatutkija Heikki Tuononen, kemian laitos, +358 40 805 3713, heikki.m.tuononen[at]jyu.fi
Informaatikko Irene Ylönen, kirjasto