6.3.2015

Avantgardea arkistoissa

Velimir Hlebnikov
Venäjän kulttuurihistoriasta kiinnostuneille on tarjolla lisää herkkuja digitoiduissa aineistoissa. Kirjasto on jo aiemmin hankkinut arkistoja, joista löytyy keskeisten Neuvostoliiton ja Venäjän sanomalehtien, kuten Pravdan, Izvestijan ja Literaturnaya Gazetan, vuosikertoja digitoituina.

Nyt kokoelmia täydentämään on saatu lisää kulttuurihistoriallista aineistoa. Kansalliskirjasto ja Helsingin yliopiston Nykykielten laitos ovat yhteistyössä tuottaneet digitoidun kokoelman venäläisestä avantgardesta. Ainutlaatuinen kokoelma sisältää venäläisten futuristien teoksia.
Venäläisessä avantgardessa - - yhdistyy kansallinen uho ja paatos, joka on sidoksissa kokeellisen kirjallisuuden julistukseen.” – Tomi Huttunen, Venäläisen kirjallisuuden professori, Helsingin yliopisto (Kansalliskirjasto-lehti 3/14)
Digitointiprojektin hedelmät hyödyttävät myös Jyväskylän yliopistoa ja kirjastomme käyttäjiä. Tekijänoikeuksien takia tämä aineisto ei ole vielä vapaasti verkossa, mutta avantgarde-kokoelmaakin pääsee käyttämään kirjastomme vapaakappaletyöasemalla.

Arto Ikonen