19.2.2014

Vapaata tietokonetta etsimässä

Jylkkärin 2/2014 mielipidepalstalla kerrotaan, miten hankala opiskelijoiden on löytää vapaita tietokoneita yliopistolta ja erityisesti pääkirjastolta. Ongelma on valitettavan tuttu vuosien varrelta.

Aikoinaan pääkirjaston ulkopuolella saattoi olla jonoja jo aamulla ennen ovien avaamista, kun opiskelijat pyrkivät varmistamaan koneille pääsyn. Tilanne on onneksi tähän verrattuna parantunut huomattavasti. Tietokoneiden määrää on lisätty reippaasti viime vuosien aikana ja koneita on nyt enemmän kuin koskaan. Opiskelijoiden omat läppärit ja tabletit ovat myös helpottaneet tilannetta.

Nykyään erityisesti iltapäivän tunnit ovat ruuhkaisimpia ja silloin kysyntä voi valitettavasti ylittää tarjonnan. Olemme lähiaikoina saamassa uusia tietokoneita asiakaskäyttöön, jotka toivottavasti osaltaan purkavat ruuhkia. Todennäköisesti osa koneista sijoitetaan lukusalien puolelle, jolloin pystytään samalla tarjoamaan lisää tietokoneita hiljaiseen työskentelyyn. Pyrimme myös lisäämään seisomatyöskentelypisteitä, joita on paljon toivottu.

Kirjoittaja nostaa esiin pääkirjaston tietokoneluokkien opetukset. On aivan totta, että opetusten määrä on viime vuosina kasvanut johtuen mm. yliopiston tilaongelmista. Kirjastossa pidetään usein myös muita kuin kirjaston järjestämiä opetuksia. Yleisenä käytäntönä on, että opetuksen aikana luokassa ei voi olla ulkopuolisia. Tämä aiheuttaa ymmärrettävästi ihmetystä ja harmitusta erityisesti silloin, jos opetusryhmät ovat pieniä. Olisi kuitenkin hyvin vaikea määritellä, missä tilanteessa ulkopuolisten annettaisiin jäädä luokkaan ja kuinka monta heitä voisi jäädä.

Vaikka ulkopuoliset yrittäisivät olla hissukseen, häiriöitä opetukselle olisi hankala välttää. Joku saattaisi lähteä välillä tulostamaan, toinen kahville ja kolmannella alkaisi kännykkä piristä. Porukkaa voisi myös rampata sisään kesken opetuksen, mikäli ulkopuolisten sallittaisiin olla luokassa. Opetukseen osallistuvien ei pidä joutua kärsimään keskeytyksistä tai hälystä vaan heillä on oikeus keskittyä oppimiseen - sitä varten he paikalle tulevat.

Haluan myös korjata kirjoittajan käsityksen siitä, että ”opetus on monesti yksisuuntaista luennointia”. Nykyään vuorovaikutteisen opetuksen määrä on huimasti lisääntynyt. Tätä on osaltaan edistänyt interaktiivisen opetuksen hanke, jossa myös kirjasto on ollut aktiivisesti mukana.

Olemme tyytyväisiä siihen, että opiskelijat käyttävät ahkerasti palvelujamme ja työskentelevät kirjaston tiloissa emmekä tietenkään halua käännyttää asiakkaita pois. Ruuhkaisimpina aikoina on kuitenkin hyvä muistaa myös muut tietokonetilat yliopiston alueella. Mikroluokkia löytyy useista rakennuksista Seminaarinmäeltä sekä Mattilanniemestä, Agorasta, Ylistöltä ja Ylistönmäeltä. Lista luokista kartan kera löytyy IT-palvelujen nettisivulta.

Annikki Järvinen