2.9.2013

Tervetuloa kirjastoon, uusi opiskelija!

Kirjastosta kannattaa ottaa kaikki hyöty irti heti opintojen alusta lähtien. Yliopiston kampusalueella sinua palvelee kolme kirjastoa. Pääkirjaston löydät Seminaarinmäeltä, kampuskirjastot Mattilanniemestä ja Ylistönrinteeltä. Jotta pääset alkuun kirjaston käytössä, sinun kannattaa hankkia kirjastokortti. Saat sen maksutta mistä tahansa kirjaston toimipisteestä.
KUVA: Petteri Kivimäki
Kun kaipaat käsiisi vaikkapa kurssikirjaa, klikkaa itsesi JYKDOK-tietokantaan. Sen kautta näet, mitä kirjoja meiltä löytyy ja mistä ne löytyvät. Voit tehdä varauksia lainassa oleviin kirjoihin ja uusia lainojasi. JYKDOKin kautta pääset myös lukemaan e-kirjoja, joiden valikoima kasvaa jatkuvasti. Voit ladata e-kirjoja esim. omalle läppärillesi tai tabletillesi. Vinkkejä e-kirjojen käytöstä löydät nettisivuilta Kirjastotuutorin kautta.

E-kirjojen lisäksi käytössäsi on kymmeniä tuhansia e-lehtiä ja muuta e-aineistoa, kuten sanakirjoja ja hakuteoksia. JYX-tietokanta sisältää mm. Jyväskylän yliopistossa tehtyjä opinnäytteitä. Kirjaston hankkimia verkkoaineistoja pääset käyttämään myös omalta kotikoneeltasi etäkäytön avulla. Jos tunnet eksyväsi tiedon paljouteen, sinun kannattaa hyödyntää kirjaston verkko-oppimateriaaleja. Ensiapua saat myös kirjaston asiakaspalvelupisteissä työskenteleviltä. Uusille opiskelijoille on tarjolla kirjastoinfoja heti opintojen alkuun.

Sekä pää- että kampuskirjastoissa on tietokoneita opiskelijoiden käyttöön. Omaa läppäriä voit myös käyttää. Langaton verkko toimii kaikissa kirjaston toimipisteissä. Kirjastosta löydät erilaisia työskentelytiloja, esim. pääkirjastosta ryhmätyöhuoneita. Valitettavasti opiskelurauha pääkirjastolla saattaa hieman häiriintyä remontin vuoksi. Kirjaston 1. kerrokseen rakennetaan parhaillaan opiskelijaruokalaa, joka avataan tammikuussa. Rauhallista opiskelutilaa löytyy mm. lukusalien puolelta.

Kirjasto tiedottaa opiskelijoita koskevista asioista JYKe-blogin lisäksi myös mm. verkkosivuillaFacebookissa ja Twitterissä.

Parhainta menestystä opinnoissasi ja tervetuloa kirjastoon. Olemme täällä sinua varten!

Annikki Järvinen
kirjastonhoitaja, Jyväskylän yliopiston kirjasto