On hyvä, että kirjastoasiat kiinnostavat. Se osoittaa, että palvelujamme tarvitaan.
Yhteen asiaan tarkentuva käsittely häivyttää monesti taustalta kokonaisuuden, jossa toimitaan. Näin tapahtui mielestäni KSML:ssa 20.9. ilmestyneessä jutussa ”Osa arkistolehdistä tuhotaan”, joka käsitteli kirjastomme sanomalehtikokoelman karsintaa.
Artikkelissa jäi varjoon kokoelmien hoidon kokonaisuus. Aineiston karsinta on normaalia kokoelmien hoitoa aineiston hankinnan ohella. Jyväskylän yliopiston kirjaston tavoitteena on erilaisten asiakasryhmien tasapuolinen palvelu niillä henkilöstö- ja tilaresursseilla sekä hankintamäärärahoilla, jotka yliopisto sen käyttöön myöntää. Monitieteisen yliopiston palveleminen on kiehtova haaste.
Kokoelmatyö koskee asiakastiloissa olevan ja elektronisen aineiston lisäksi myös varastokokoelmia. Kokoelmatyössä otetaan huomioon käytettävissä olevat tilat, aineiston kunto ja käyttömäärät, ja onko aineistoa esimerkiksi mikrofilmeinä, digitaalisessa muodossa tai onko se saatavissa toisesta kirjastosta. Jutun kohteena olevissa sanomalehdissä voimme tehdä tilapaineiden vuoksi karsintaa juuri siksi, että ne ovat saatavissa vaihtoehtoista reittiä ja osa on asiakaskäyttöön jo liian huonokuntoista.
Laki ohjaa toimintaamme. Kulttuuriaineistolain arkistointivelvoite ei koske Jyväskylän yliopiston kirjaston osalta sanomalehtiä. Kaikki Suomessa painetut kirjat ja aikakauslehdet sen sijaan arkistoimme lain mukaan nykyisille ja tuleville asiakkaille.
Kirjasto toimii yliopiston palvelulaitoksena julkisella rahoituksella osana tieteellisten ja yleisten kirjastojen muodostamaa kirjastoverkkoa. Tarkoituksenmukaisuuden vaatimus ohjaa koko kirjastoverkon toimintaa. Jotteivät verorahat menisi hukkaan, kirjastot tekevät aineistojen säilytyksessä työnjakoa. Kaikkien ei tarvitse säilyttää kaikkea, ja aineiston käyttö voidaan hoitaa digitoinnin avulla.
Tiedonhakijan matka aineiston ääreen voi olla pidempi ja vaatia kääntymistä toisen kirjaston puoleen. Se voi olla myös yllättävän lyhyt ja hoitua tietokoneen näytöllä parilla hiiren klikkauksella. Matkasta riippumatta kirjasto auttaa aina.
Risto Heikkinen, kehittämispäällikkö, varajohtaja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti