22.10.2012

Open Access Week: Avoimuus osaksi omaa tutkimustoimintaa

Tällä viikolla (22.-28.2012) vietetään kansainvälistä Open Access -viikkoa. Viikon tavoitteena on nostaa esiin tieteen avoimuuden etuja ja esitellä yliopistojen jo toteutuneita avoimuushankkeita ja julkaisuarkistoja.

Jo yli 2000 yliopistoa ympäri maailmaa on perustanut avoimen julkaisuarkiston ja pyrkii sitä kautta vahvistamaan tutkimuksensa vaikuttavuutta. Tutkimusten viittausmäärien osalta parhaiten menestyvillä mailla on menestyvät, tutkimusten näkyvyyttä tehostavat avoimet julkaisuarkistot (Ranking Web of Universities).

Jyväskylän yliopiston julkaisuarkisto on nimeltään JYX. Äskettäin julkaistussa Webometricsin raportissa JYX sijoitettiin maailman 100 parhaan julkaisuarkiston joukkoon (katso juttu).

Nyt jo kuudetta kertaa järjestettävä Open Access Week houkuttelee tiedontuottajia ja tiedontarvitsijoita tutustumaan toistensa palveluihin ja – ellei avoin tallentaminen vielä ole osana omaa julkaisuprosessia – omaksumaan avoimuuden osaksi omaa tutkimustoimintaa.

Yliopiston avoimeen julkaisuarkistoon JYXiin (rinnakkais)tallentaminen on ilmaista ja vaivatonta. Kirjoittajamaksuja ei ole ja kustantajaluvista huolehtii Jyväskylän yliopistossa kirjasto.

Avoimesti saatavana oleva tutkimus vaikuttaa. Oletko koskaan miettinyt, kuinka moni voisi hyötyä juuri Sinun tutkimuksestasi?

Lisätietoa:
Jyväskylän yliopiston Open Access -sivut