14.11.2011

Ebraryn kirjojen lataaminen omalle laitteelle

Vasemmalla Ebraryn kirja iPadissa,
oikealla e-kirja kännykässä
Ebraryn e-kirjoja on viimein mahdollista ladata omalle tietokoneelle. Jo aikaisemmin kirjaston e-kirjoja voinut ladata omalle koneelle Ellibsin ja Dawsoneran kautta. Nyt lataaminen on mahdollista myös Ebraryn laajasta kokoelmasta.

Lukeminen onnistuu ilman verkkoyhteyttä ts. voit siis ladata kirjan ennen matkalle lähtöäsi yliopiston verkossa tai etäyhteydellä kotonasi ja lukea sitä vaikkapa junamatkalla.

Ebrarystä voit ladata joko osan kirjasta pdf-tiedostona tai koko kirjan Adobe Digital Editions ohjelmaan (ADE). Jos sinulla ei ADE:a jo ole, voit ladata sen Adoben sivuilta tai ottaa tarvittaessa yhteyttä IT-palveluihin. Jos käytät iPadia voit käyttää ADE:a vastaavaa ohjelmaa, esimerkiksi BlueFire Readeria. Kirjaston koneilla ADE on valmiina. Nykyisin Ebraryn kirjat latautuvat  myös Android-laitteella. Pysyvää tiedostoa voi tallentaa kirjakohtaisesti.

Laina-aika ADE:lla lataamaasi Ebraryn kirjaan on joko 7 tai 14 vuorokautta, mutta voit palauttaa sen ADE:lla myös aikaisemmin. Kerrallaan Ebrarystä voi olla ladattuna kymmenen kirjaa. Kirjan osan voi ladata pysyvästi.

Ennen ensimmäistä käyttöä sinun tulisi tehdä pieniä valmisteluja. Kirjan lataamiseen tarvitset luonnollisesti JY:n henkilökohtaisia verkkotunnuksiasi, joilla kirjaudut yliopiston verkkoon, sekä Ebraryn omaa ilmaista tunnusta, jolla saat kirjan ladattua. Muistathan että kirjoja ei saa välittää JY:n ulkopuolisille tahoille.

ADE:a käyttävät Ellibs ja Booky.fi ovat koonneet suomenkieliset ohjeet ADEn asennuksesta (1. Ellibs) (2. Booky.fi). Mikäli käytät kirjojasi usealla laitteella, voit myös tarvita ADE:n tunnuksen, Adobe ID:n. Jos haluat kokeilla kirjoja erilaisilla e-kirjalukulaitteilla, Adoben blogista löydät listan ADE-yhteensopivista laitteista.

Ohessa listattuna huomioita e-kirjojemme latausominaisuuksista:

Ellibs:
Tarvitaan JYK:n kirjastokortti
Laina-aika: 2 pv.

Ebrary:
Laina-aika: 7 tai 14 pv.
Ebrary-tili tehtävä
Ongelmia Androidissa

Booky.fi: Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä
Laina-aika: 30 pv.

Dawsonera:
Adobe Reader 7+
Lukeminen onnistuu myös offline-tilassa, mutta kirja pitää ensimmäisen kerran avata yliopiston verkossa.
Laina-aika 1 pv.

Teemu Makkonen

Ohjeita päivitetty 05/2014

4 kommenttia:

1. Mahtava uudistus! Kiitos! :)

2. Onpa uuvuttavan paljon linkkejä. :-)

3. Bloggauksemme jälkeen Ebrary on tuonut kirjoilleen iPad/iPhone -sovelluksen http://itunes.apple.com/app/ebrary/id493652464. Ohjeet täältä: http://support.ebrary.com/category/english/mobileapp

4. Androidille on ilmestynyt myös ebrary-sovellus jolla lukeminen sujuu ihan mukavasti.