14.9.2015

Tuomas has left the building

Tuomas, hilpeästi lajitteleva palautusautomaattimme, on jättänyt meidät. Tuomaksen tilalle on ilmestynyt uusi palautusautomaatti. Kirjaston asiakkaan kannalta uutta on vain automaatin kosketusnäytön ulkonäkö.

Kirjojen palauttaminen on edelleen yhtä vaivatonta kuin tyhjien pullojen palauttaminen. Palautusautomaattiin voi palauttaa kaikki lainat paitsi varastosta tilatut arkistokappaleet.

Ja näinhän se käy:
  • Aloita painamalla vihreää Aloita painamalla tästä -painiketta ruudulta. Hihna käynnistyy valmiina saattamaan kirjan hellävaraisesti jatkokäsittelyyn.
  • Aseta kirjat hihnan keskelle yksi kerrallaan, viivakoodi ylöspäin ja rauhalliseen tahtiin. Eli vähän kuin pulloja palauttaisit.
  • Paina lopuksi Valmis ja saat halutessasi mukaasi kuitin. Päinvastoin kuin pullonpalautusautomaatilla et kuitenkaan saa kuitilla rahaa.
  • Automaatti vastaanottaa paksujakin opuksia, mutta mikäli teos ei mahdu automaatin luukusta, ethän tunge kirjaa sinne väkisin. Voit pudottaa sen läheiseen palautusluukkuun.

Susanna Karasti oli uuden palautusautomaattimme ensimmäinen käyttäjä.
(Kuva: Timo Hautala)

Automaatti ei tuomitse palauttajan kirjallisuusvalintoja mutta voi protestoida ja palauttaa kirjan, jos se esimerkiksi asetetaan hihnalle väärin päin.

Jos et ymmärrä, miksi automaatti herjaa virheestä, pyydä kirjastovirkailijalta apua. Pyydä apua myös, jos automaatti hidastelee tai jumittaa. Katkokset verkkoyhteyksissä horjuttavat automaattienkin herkkää sielunelämää. Jos virkailija ei ole vielä noussut pesästään, voit pudottaa kirjan palautuslaatikkoon.

Automaattiin palautetaan vain Jyväskylän yliopiston pääkirjastosta tai kampuskirjastoista lainatut kirjat, ei esimerkiksi Jyväskylän kaupunginkirjaston kirjoja, e-kirjoja tai niiden lukulaitteita, tyhjiä pulloja, vuokraelokuvia, tai huonosti käyttäytyviä lapsia. Vastaavaan automaattiin on toisaalla yritetty palauttaa kirjastosta lainattu kahvakuula. Sellaistakaan uusi palautusautomaattimme ei monipuolisista ominaisuuksistaan huolimatta pysty käsittelemään.

Sini Tuikka ja Annikki Järvinen

KEEP CALM AND RETURN YOUR LIBRARY BOOKS Poster