17.9.2015

Nyt niitä saa!

Kotimaisia e-kurssikirjoja nimittäin. Olemme hankkineet 94 uutta suomenkielistä kurssikirjaa e-versioina. Uutuuskirjojen etuna on se, että ne toimivat paljon joustavammin kuin ennen: yhtä teosta pystyy lukemaan isokin joukko yhtä aikaa ja osassa käyttäjämäärältään rajoitetuissa kirjoissa on vihdoin myös varausmahdollisuus. Uusien e-kurssikirjojen lisäksi Ellibsissä on toki yhä myös e-kirjoja, joita voi käyttää vain 1-3 käyttäjää kerrallaan, mutta aina voit varmistaa asian.

Löydät kaikki e-kirjat JYKDOKista esimerkiksi kirjan nimellä etsimällä. Toinen tapa on etsiä JYKDOKista palveluntarjoaja Ellibsin koko kokoelma hakusanalla ”Ellibs Library” ja selailla hankittuja kirjoja tätä kautta.

E-kirjoissa kannattaa hyödyntää lataamista omalle laitteelle aina, kun tämä vaihtoehto on tarjolla. Ellibsin e-kirjoissa laina-aika on 2–7 vrk (lyhyempi aika vanhoissa hankinnoissa, pidempi uusissa). Laina-ajan voit tarkistaa latausvaiheessa ja palauttamisesta sinun ei tarvitse huolehtia: se tapahtuu automaattisesti. E-kirjalainojen uusintakertoja ei ole rajoitettu: voit siis ladata palautuneen e-kirjan myös uudelleen.

Ellibs-verkkokirjastoa aikaisemmin käyttäneille uusi asia on se, että palveluun luodaan erilliset tunnukset. Palvelu ohjaa niiden tekemiseen ja apua saa tarvittaessa myös kirjaston Lue e-kirjoja ohjeesta.

Nyt hankittujen kurssikirjojen määrät on päätetty kurssien suorittajamäärien mukaan, mutta aina on mahdollista, etteivät tietomme ole ajan tasalla. Jos kohtaat ongelmia e-kirjojen käytössä, ihmettelet e-kurssikirjan rajoituksia tai sinulla herää muuta kysyttävää, ole rohkeasti yhteydessä kirjastoon!

Yhteydenottotapoja on useita:
  • voit vierailla paikan päällä 1. kerroksen palvelupisteellä,
  • laittaa sähköpostia (kirjasto@vepa.jyu.fi),
  • soittaa (040 805 3803),
  • kommentoida tätä blogikirjoitusta
  • tai laittaa viestiä vaikka Facebookin tai Twitterin kautta.
Tytti Leppänen