16.10.2014

E-kirjat kiinnostavat

Kirjaston ensimmäistä kertaa järjestämä e-kirjaviikko 6.-10.10. herätti asiakkaissamme paljon kiinnostusta. E-kirjaviikon tapahtumapisteellä vierailtiin innokkaasti hakemassa tietoa e-kirjoista ja niiden monipuolisista käyttömahdollisuuksista. E-kirjojen lataaminen omalle tabletille tai kirjastosta lainattavalle iPadille oli jo monelle tuttu asia, mutta e-kirjojen tulostaminen ja pysyvän tiedoston tallentaminen sekä muistiinpanojen tekeminen lukemisen aikana olivat useimmille hieman tuntemattomiksi jääneitä toimintoja.

E-kirjat kiinnostivat lukuisia opiskelijoita. Kiinnostusta
heräteltiin karkeilla, kustantajien pr-tuotteilla ja arvonnalla.
Myös e-kirjojen valtava määrä herätti pisteellämme vierailleissa ihmetystä. Kirjasto tarjoaa tieteellistä e-kirjallisuutta noin 250 000 kappaleen verran. Kurssikirjoista jo noin 10 % löytyy e-kirjoina. Elektronisessa muodossa olevan kirjallisuuden määrä kokonaisuudessaan hipookin jo puolen miljoonan kappaleen lukemia, jos mukaan lasketaan vanhemman kirjallisuuden kokoelmat. Eräskin asiakas mietti kuinka monta lisäkerrosta kirjastorakennuksemme tarvitsisi, jos kaikki nämä kirjat sijoitettaisiin paperisina hyllyyn.

E-kirjaviikon yhteydessä kirjasto järjesti kaksi koulutuskertaa, joihin molempiin osallistuttiin lähes täysin luentosalein. E-kirjakoulutukset ovat olleet jo pitkään kirjaston koulutuskalenterissa, mutta koskaan aiemmin niihin ei ole ollut vastaavaa yleisöryntäystä. Selvästi teemaviikko toimi tässä asiassa ja moni kävi pisteellämme vierailtuaan ilmoittautumassa myös koulutukseen.

Koulutuksessa perehdyttiin yhdessä harjoitellen e-kirjojen käyttöön ja erityisesti niiden lukemista helpottaviin ominaisuuksiin. Toisin kuin paperikirja, ainakaan kirjaston kirja (!), e-kirja tarjoaa lukijalleen muistiinpanojen ja korostusten tekomahdollisuuden suoraan kirjaan.  Käyttäjä voi lukemisen yhteydessä sutata e-kirjaa värikkäillä korostuskynillä niin paljon kuin tarpeelliselta tuntuu ja kirjoittaa sivukohtaisia muistiinpanoja. Lukemisen päätyttyä kirjan voi klikata omaan kirjahyllypalveluun odottamaan seuraavaa lukukertaa. E-kirjaan voi paperikirjan tavoin jättää myös kirjanmerkin ja jatkaa samasta kohtaa myöhemmin.

E-kirjoissa on paljon myös muita lukemista helpottavia mahdollisuuksia kuten suorat linkit tietosanakirjoihin, karttapalveluihin ja henkilöhakemistoihin. Verkkoyhteisöllisyys on myös osa lukukokemusta, sillä omat muistiinpanot voi jakaa kavereiden kanssa tai linkata kirjasuosituksen sosiaaliseen mediaan.

Koulutukseen osallistujilta tuli positiivista palautetta siitä, että sai mahdollisuuden harjoitella ja kokeilla erilaisia toimintoja opastetusti. Koulutukseen osallistuneet totesivat, että kynnys lukea e-kirjaa madaltui kovasti ja aiemmin tuntemattomat, lukemista tukevat toiminnot tulevat varmasti käyttöön.

E-kirjoihin liittyvät lisäominaisuudet ja latausmahdollisuudet vaihtelevat vielä palveluntarjoajasta riippuen ja tästä johtuen asiakkaat tarvitsevat koulutusta ja hyviä ohjeita. Kirjaston etusivulta löytyy Lue e-kirjoja-linkki, josta löytyvät kuvilla ja videoilla höystetyt ohjeet e-kirjakokoelmiemme käytöstä. E-kirjakokoelmien omilla sivuilla on pääsääntöisesti myös hyviä ohjevideoita. Kirjaston koulutuskalenterissa on jäljellä yksi yleinen e-kirjakoulutus tälle syksylle. Opiskelijat ja henkilökunta voivat myös varata kirjastolta henkilökohtaisen ohjauksen e-kirjojen käytöstä. Lisäksi asiakaspalvelumme auttaa myös e-kirjoihin liittyvissä kysymyksissä.

E-kirjapisteellämme jaetut kustantajien mainostuotteet sekä karkit tekivät e-kirjatietouden lisäksi hyvin kauppansa ja arvontalipukkeen palautti reilut 150. Arpaonni suosi yli 20 osallistujaa ja heille on lähtenyt tieto voitosta sähköpostitse.