9.1.2014

Jyväskylän yliopistosarjoissa ilmestyi ennätysmäärä väitöskirjoja

Jyväskylän yliopiston yliopistosarjoissa julkaistiin vuonna 2013 yhteensä 131 julkaisua. Edellisvuonna sarjoissa julkaistiin 110 nimekettä.

Noin 80 prosenttia Jyväskylän yliopistossa tehtävistä väitöskirjoista julkaistaan nimenomaan yliopistosarjoissa. Kaiken kaikkiaan vuonna 2013 tohtorin tutkinnon suorittaneiden määrä Jyväskylän yliopistossa on siis suurempi. Julkaisukoordinaattori Pekka Olsbo Jyväskylän yliopiston kirjastosta toteaa, että julkaisujen määrä voi ennakoida jälleen uutta tohtoriennätystä.

Tulos kertoo myös siitä, että yliopistosarjat ovat edelleen suosittu julkaisukanava väitöskirjoille”, Olsbo toteaa tyytyväisenä.

Vuonna 2013 merkittävin kasvu tapahtui Jyväskylä Studies in Business and Economics -sarjassa, jossa ilmestyi 22 väitöskirjaa. Määrä kaksinkertaistui edellisvuodesta. Sarjassa julkaistaan Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa tehtäviä väitöskirjoja.

Kaiken kaikkiaan eniten väitöskirjoja (33) vuonna 2013 julkaistiin Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social Research –sarjassa, jossa ilmestyy väitöskirjoja yhteiskunta- ja kasvatustieteiden alalta.

Jyväskylän yliopiston kuudessa yliopistosarjassa julkaistavien väitöskirjojen tuotannosta vastaa kirjaston julkaisuyksikkö. Yliopistosarjoissa julkaistaan myös muita tutkimusraportteja, konferenssijulkaisuja sekä juhlakirjoja. Yliopistosarjojen painatuksesta vastaa Jyväskylän yliopistopaino.

Vain sähköisenä julkaistavien väitöskirjojen määrä kasvussa

Väitöskirjat julkaistaan verkkojulkaisuina Jyväskylän yliopiston JYX-julkaisuarkistossa. Verkkojulkaisusta on tullut väitöskirjan ensisijainen julkaisumuoto, kun vuoden 2013 alussa yliopistosarjojen osalta siirryttiin myös tiedekuntajakelun osalta sähköiseen jakeluun. Toki painettuja kirjoja edelleen tehdään mutta pelkästään sähköisten väitöskirjojen osuus kasvaa koko ajan.

Väitöskirjojen julkaiseminen yliopistosarjoissa toteutetaan avaimet käteen –periaatteella: väittelijä toimittaa väitöskirjansa käsikirjoituksen sekä mahdolliset osajulkaisut julkaisuyksikköön, joka huolehtii väitöskirjan toimittamisesta julkaisukuntoon, sen painatuksesta sekä jakelusta.

Lisätietoja: julkaisukoordinaattori Pekka Olsbo, p. 050 581 8355, pekka.olsbo@jyu.fi

Ohjeita väitöskirjan julkaisuun
Kirjaston koulutus keväällä 2014: Väitöskirjan julkaiseminen yliopistosarjoissa