8.5.2013

Uusi JYKDOK - helppoa tiedonhakua

Kirjaston tietokanta JYKDOK kokee kasvojen kohotuksen ja muodonmuutoksen, kun se liittyy kansalliseen verkkopalveluun Finnaan. Uusi JYKDOK ei ainoastaan näytä hyvältä, vaan se osaa myös uusia temppuja.

Uusi JYKDOK on nykyaikainen ja asiakasystävällinen palvelu, joka helpottaa tiedon löytämistä. Palveluun voi kirjastokortin ohella kirjautua myös yliopiston verkon tunnuksilla. Tutut toiminnot, kuten varausten tekeminen ja lainojen uusiminen ovat entistäkin helpompia. Niiden lisäksi palveluun on lisätty paljon käteviä toimintoja. Voit muun muassa tallentaa tekemiäsi hakuja omalle käyttäjätilillesi, kommentoida lukemiasi kirjoja tai vaikka jakaa hakutuloksesi sosiaalisessa mediassa.

Kaikki aineisto samalla haulla

Uuden JYKDOKin käyttäjän ei tarvitse hakea e-aineistojaan eri hakukoneilla, eikä kikkailla Nellissä. Jyväskylän yliopiston suositun julkaisuarkiston JYXinkin aineistot löytyvät uudesta JYKDOKista. Etsimäsi aineisto voi olla artikkeli, lehti, kirja, kuva, painettu tai elektroninen.

Tiedonhakua yli kirjastorajojen

Uutta JYKDOKissa on myös, että samalla haulla voit hakea jatkossa monien muidenkin maamme kirjastojen ja museoiden aineistoja. Rajaus on helppo tehdä vaikka vain Jyväskylän alueen kirjastoihin.

Kirjaston kotisivulla on linkki uuteen JYKDOKiin. Kyseessä on vielä beta-versio, jota kehitetään koko ajan. Tähän tarvitsemme Sinun apuasi, koska JYKDOK on tehty käyttäjiä varten. Toivomme suoraa palautetta siitä, mikä toimii tai mättää ja mitä kirjastot voisivat tehdä paremmin helpottaakseen tiedonhakuasi.

Klikkaa ja kokeile uutta JYKDOKia! Kerro käyttökokemuksistasi täällä tai vaikka kommentoimalla tätä kirjoitusta.

Kirjasto järjestää myös koulutusta uuden JYKDOKin käyttöön. Ilmoittaudu "Kun JYKDOK söi Nellin" -koulutukseen!