25.1.2013

Kurssikirjaston tiloihin opiskelijaruokala

Jyväskylän yliopiston tilapalvelut on vahvistanut 24.1.2013 pitämässään tiedotustilaisuudessa, että remonttiin menevän opiskelijaruokala Lozzin väistötilana toimii pääkirjaston 1. kerroksen kurssikirjasto sekä sen yhteydessä olevat varastotilat.

Opiskelijaravintolan myötä kirjaston päivittäinen kävijämäärä moninkertaistuu, minkä vuoksi kirjastolle rakennetaan uusia wc- ja naulakkotiloja. Myös ilmastoinnin tehostamisen sekä ruokalan toimintaan liittyvän logistiikan, kuten jätehuollon, suunnittelu on aloitettu. Uuden ruokalan seiniin asennetaan äänieristys, jotta kirjastossa säilyisi mahdollisuus työskennellä rauhassa.

Tilapalveluiden tavoitteena on, että uusi opiskelijaruokala aloittaa toimintansa uuden lukuvuoden kynnyksellä, elokuussa 2013. Tämä tarkoittaa, että kurssikirjaston tulee olla tyhjä huhti-toukokuussa 2013. Tilapalveluiden mukaan kyseessä on väliaikainen ratkaisu, mutta ruokalatoiminnan kokonaiskestoa ei vielä tiedetä.

Painettuja kokoelmia karsitaan
Karsittua aineistoa löytyy mm. kirjaston
suosituista kirjadyykkauksista.
Kuvassa dyykkausta vuodelta 2012.

Ruokalan tulo aiheuttaa mittavia muutoksia kurssikirjastoon.
Kurssikirjastolle suunnitellaan uutta sijoituspaikkaa parhaillaan. Kirjasto hankkii edelleenkin kaikki mahdolliset kurssivaatimuksissa olevat kirjat e-versiona, jos sellainen on saatavilla. Tulevaa remonttia ajatellen on kokoelmia myös karsittava. Ensimmäiseksi poistetaan ne kurssikirjat, jotka eivät ole enää kurssivaatimuksissa.

Kokoelmien siirrot aiheuttavat muutoksia ja kokoelmien supistamista myös kirjaston toisen ja kolmannen kerroksen sekä varastokokoelmien osalta.

Ruokalan rakentaminen kirjastoon edellyttää myös Fennica-vapaakappalekokoelman siirtämistä joko kokonaan tai osittain nykyisestä paikastaan. Vapaakappaleaineiston uutta sijoituspaikkaa ei vielä tiedetä.

Kohti peruskorjausta

Kokoelmien uudelleenjärjestely tukee kirjastorakennuksen lähivuosina käynnistyvää peruskorjausta, joka edellyttää kirjaston toimintojen siirtymistä muualle. Peruskorjauksen tarkkaa aloitusajankohtaa ei vielä tiedetä.
Kirjaston johtaja Kimmo Tuominen korostaa, että tilamuutoksista huolimatta kirjaston ensisijaisena tavoitteena on huolehtia siitä, että kirjaston tasokkaat palvelut säilyvät ja että sekä opiskelijoilla ja henkilökunnalla on jatkossakin käytössään työnsä kannalta tarkoituksenmukainen aineisto.

Kirjasto tiedottaa kevään mittaan muutostöiden etenemisestä ja vaikutuksista kirjaston palveluihin. Otamme mielellämme vastaan asiakkaidemme kysymyksiä ja kommentteja.