3.9.2012

Tervetuloa kirjastoon, uusi opiskelija!

KUVA: Petteri Kivimäki
Elämää voi (ehkä) olla ilman kirjastoa, mutta opiskelua ei. Kirjasto tarjoaa sinulle monipuolisia palveluja, joita kannattaa hyödyntää opintojen alusta lähtien.

Tuore opiskelijakorttisi taipuu helposti kirjastokortiksi. Sinun tarvitsee vain käydä aktivoimassa se jossain kirjaston palvelupisteessä. Seminaarinmäellä palvelee yliopiston pääkirjasto; Mattilanniemestä ja Ylistönrinteeltä löytyvät kampuskirjastomme.

Monet suuntaavat kirjastoon ensimmäistä kertaa kurssikirjojen perässä. Niitä meillä on tarjolla vinot pinot. Joskus opiskelijoita on kuitenkin vielä enemmän kuin kirjoja. Voit varata lainassa olevaa aineistoa, mutta apu saattaa löytyä myös e-kirjoista, joiden tarjonta kurssikirjojenkin osalta on lisääntymässä. Kirjaston JYKDOK-tietokannasta löydät sekä painettuja että e-kirjoja; JYKDOKista voit myös uusia lainojasi ja tehdä varauksia.

E-kirjojen lisäksi käytössäsi on kymmeniä tuhansia e-lehtiä ja muuta e-aineistoa, kuten sanakirjoja ja hakuteoksia. JYX-tietokanta sisältää mm. Jyväskylän yliopistossa tehtyjä opinnäytteitä. Kirjaston hankkimia verkkoaineistoja pääset käyttämään myös omalta kotikoneeltasi etäkäytön avulla. Jos tunnet eksyväsi tiedon paljouteen, sinun kannattaa hyödyntää kirjaston järjestämää tiedonhankinnan opetusta ja ohjausta; ensiapua saa myös kirjaston asiakaspalvelupisteissä työskenteleviltä. Uusille opiskelijoille on tarjolla kirjastoinfoja heti opintojen alkuun. Apua löydät myös Kirjastotuutorista.
Kirjasto on opiskelijan olo- ja työhuone. Joskus myös lepohuone.
KUVA: Helky Koskela
Kirjasto on opiskelijan olo- ja työhuone. Pääkirjastossa ja kampuskirjastoissamme voit viettää aikaasi ja opiskella joko omin päin tai ryhmässä. Käytössäsi on tietokoneita tai voit käyttää omaa läppäriäsi, jolla pääset langattomaan verkkoon. Ryhmille on tarjolla ryhmätyötiloja. Pääkirjastosta löytyy myös kahvio, joka on yksi kampuksen suosituimmista kohtauspaikoista.

Kirjasto auttaa opinnoissasi monin tavoin, joten kannattaa seurata mitä meillä tapahtuu. Tähän seuraamiseen soveltuu erittäin hyvin meistä tykkääminen Facebookissa, twiittaustemme seuraaminen sekä tämän JYKe-blogin lukeminen.

Älä kävele onnesi ohi, vaan poikkea kirjastoon - ovesta sisään sekä verkon välityksellä.

Parhainta menestystä opinnoissasi!

johtaja, Jyväskylän yliopiston kirjasto