31.1.2012

JYKDOK uudistui – mikä muuttui?

Kuten toivottavasti olette jo huomanneetkin on kokoelmatietokantamme JYKDOK uusinut kuosinsa.

Uudistukset eivät ole jääneet vain uuden ulkoasun varaan vaan myös osaan toiminnoista on tullut muutoksia. Uudet ominaisuudet tuovat apua ennen kaikkea hakutulosten käsittelyyn ja tarjoavat mahdollisuuden löydettyjen viitteiden ja tehtyjen hakujen tallentamiseen. Hakuominaisuuksiltaan JYKDOK on säilynyt paljolti aiemman kaltaisena.
Jos hallitsit JYKDOKin ennen, hallitset sen myös jatkossa.
Kehitämmme JYKDOKia edelleen, jos huomaatte toimimattomuuksia tai kummallisuuksia niin ilmoitelkaa kirjastolle.

Uusia, asiakkaiden meiltä pyytämiä ominaisuuksia JYKDOKISSA ovat:
  • hakutuloksen lisärajaus valikkolistalta erillisen sivun sijaan
  • hakujen ja viitteiden tallentamismahdollisuus omalle käyttäjätilille
  • lainatun teoksen uusimiskertojen näkyminen omissa lainatiedoissa
  • osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite ja asiakastietojen vanhenemispäivä näkyvät omissa tiedoissa ja muuttuneet osoitetiedot voi ilmoittaa lomakkeella kirjastoon
  • Viitenäytön Sijainti-rivi toimii linkkinä Paikanna aineisto –sovellukseen, josta näkee teoksen tarkan hyllysijainnin

Uusia/muuttuneita toimintoja ovat myös seuraavat:
  • Omien hakuasetusten muokkaaminen
  • Varaus/Varastotilaus-linkki löytyy Viitenäytön oikeasta reunasta
  • Jokaiseen teokseen on olemassa pysyvä linkki, tällä hetkellä sen löytää Viitenäytön alareunasta

Kysy lisää ja anna palautetta ja kehittämisehdotuksia uudesta JYKDOKista:
Hannu Markkanen tai Kysy ja kommentoi -lomakkeella

2 kommenttia:

1. Monet uudistukset ovat tervetulleita parannuksia, mutta henkilökohtaisesti olisin silti pitänyt vanhan version! Nimittäin ulkoasun muutos on käynyt huonompaan, tämä uusi on fonttisekamelskoineen ja yhteensopimattomine väreineen kuin internetin alkuajoilta. Mutta luotan (tai toivon) että tähän piakkoin on tulossa parannus! :)

2. Kiitoksia huomiosta. Ulkoasu perustuu ainakin fonttien osalta vielä aika pitkälti "tehdasasetuksiin". Lähdimme tietoisesti liikkeelle Jykdokin toiminnallisuuksista, sen jälkeen on vuorossa ulkoasun hiominen. Se onkin perinteisesti noudatellut yliopiston yleistä ilmettä. Olisiko tässä mielestäsi ideaa jatkokehitystä ajatellen?